Kursplan

Hva handler det egentlig om – å prøve å definere begrepet endring

  • Definisjoner av endring
  • Hva vil det si å håndtere endring?
  • Hvorfor alt dette - om faktorene som forårsaker behovet for endringer i organisasjonen
  • Hvordan håndtere dette? - ulike modeller for tilnærminger til endring i selskapet

Endring er laget av mennesker - psykologiske aspekter ved endring

  • Endring – en mulighet eller en nødvendighet?
  • Om en ikke-eksisterende forferdelig drage - frykt og stereotypier om endring
  • Vi går i kamp – forbereder folk på endring
  • Spesifisiteten og rollen til kommunikasjon i situasjonen med å introdusere endring

Er dette allerede – når er vi klare til å endre?

  • Virkelig allerede????? om interne og eksterne årsaker til endring
  • Kanskje det er bedre å ikke... om forskjellige typer motstand mot endringer, hvordan man gjenkjenner dem og hvordan man overvinner dem
  • Når vi er for redde - Albee og hans modell for å forstå og redusere stress
  • Fordeler og ulemper – når vi reagerer på endringer positivt og når negativt

En organisasjon er som en person – den utvikler seg – et forslag for å analysere utviklingen av en organisasjon ifølge Greiner)

  • Stadier av organisasjonsutvikling i Greiners modell
  • Endre bruksanvisning - tips til de som introduserer den om hvordan de skal reagere og håndtere i individuelle faser

Selvmotivasjon, positive holdninger og kreativitet i prosessen med å introdusere og håndtere endring

  • Endring begynner i oss - om å gjenkjenne våre egne følelser, holdninger, holdninger og reaksjoner på endringer
  • Det er alltid en annen måte – å lete etter nye løsninger i kjente situasjoner

Slik gjør du det trinn for trinn - dvs. stadiene i endringsledelse:

  • Etablering av det overordnede organisatoriske målet,
  • Vekt og størrelse på endringen,
  • Endring og selskapets organisasjonskultur,
  • Advarselssignaler – behovet for å identifisere kritiske begrensninger.

Bygge et endringsprosjekt inkludert:

  • Trinn for trinn - inndeling i stadier,
  • Hvem er hvem - separasjon av funksjoner,
  • Det kan være annerledes - bevissthet om en mulig nedgang i motivasjon,
  • Observasjon og evaluering - metoder for overvåking og måling av resultater

Leder, vis vei!!! lederens rolle i endringsprosessen

  • Rollen som leder i møte med endring
  • Valg av ledelsesverktøy og stiler i en endringssituasjon
  • Kan alle være endringsleder - kompetanseprofil til endringsleder

Alene eller i en gruppe? – om å inkludere ansatte i endringsprosessen – Druckers modell.

  • Hva vi ikke forventet - om plutselig suksess, fiasko eller eksterne hendelser,
  • Fantasiens verden og den virkelige verden - om inkonsekvensen av forventninger og fakta,
  • Endringsprosessen som en indikator på behovet for innovasjon
  • Plutselig død eller et lykkesmil? - endringer som overrasker alle.

Effektiv påvirkning av en endringsleder

  • Hvordan bygge tillit og aksept for organisasjonsendringer
  • Overtalelse, det vil si å overbevise folk om å endre seg
  • Påvirkning av mennesker i en endringssituasjon – modellen til K. Barnes og R. Cialdini

Krav

The course is general in nature and participation in it does not require specialist knowledge

 14 timer

Antall deltakere


Price per participant

Testimonials (3)

Upcoming Courses

Related Categories