Kursplan
Domene 1 – prosessen med å revidere informasjonssystemer (14 %)
Tilby revisjonstjenester i samsvar med IT-revisjonsstandarder for å hjelpe organisasjonen med å beskytte og kontrollere informasjonssystemer.
- 1.1 Utvikle og implementere en risikobasert IT-revisjonsstrategi i samsvar med IT-revisjonsstandarder for å sikre at nøkkelområder inkluderes.
- 1.2 Planlegg spesifikke revisjoner for å avgjøre om informasjonssystemer er beskyttet, kontrollert og gir verdi for organisasjonen.
- 1.3 Gjennomføre revisjoner i samsvar med IT-revisjonsstandarder for å oppnå planlagte revisjonsmål.
- 1.4 Rapporter revisjonsfunn og gi anbefalinger til sentrale interessenter for å kommunisere resultater og gjennomføre endringer når det er nødvendig.
- 1.5 Gjennomføre oppfølginger eller utarbeide statusrapporter for å sikre at passende tiltak er iverksatt av ledelsen i tide.
Domene 2—Governans og Management av IT (14 %)
Sørge for at nødvendig ledelse og organisasjonsstruktur og prosesser er på plass for å nå mål og støtte organisasjonens strategi.
- 2.1 Evaluer effektiviteten til IT-styringsstrukturen for å avgjøre om IT-beslutninger, retninger og ytelse støtter organisasjonens strategier og mål.
- 2.2 Evaluer IT-organisasjonsstruktur og personalledelse for å finne ut om de støtter organisasjonens strategier og mål.
- 2.3 Evaluere IT-strategien, inkludert IT-retningen, og prosessene for strategiens utvikling, godkjenning, implementering og vedlikehold for å samsvare med organisasjonens strategier og mål.
- 2.4 Evaluere organisasjonens IT-policyer, standarder og prosedyrer, og prosessene for deres utvikling, godkjenning, implementering, vedlikehold og overvåking, for å avgjøre om de støtter IT-strategien og overholder regulatoriske og juridiske krav.
- 2.5 Vurdere tilstrekkeligheten til kvalitetsstyringssystemet for å avgjøre om det støtter organisasjonens strategier og mål på en kostnadseffektiv måte.
- 2.6 Evaluere IT-styring og overvåking av kontroller (f.eks. kontinuerlig overvåking, QA) for samsvar med organisasjonens retningslinjer, standarder og prosedyrer.
- 2.7 Evaluere IT-ressursinvestering, bruk og allokeringspraksis, inkludert prioriteringskriterier, for å samsvare med organisasjonens strategier og mål.
- 2.8 Evaluer IT-kontraktstrategier og -policyer, og kontraktshåndteringspraksis for å avgjøre om de støtter organisasjonens strategier og mål.
- 2.9 Evaluere risikostyringspraksis for å avgjøre om organisasjonens IT-relaterte risikoer er riktig håndtert.
- 2.10 Evaluere overvåkings- og forsikringspraksis for å avgjøre om styret og den daglige ledelsen mottar tilstrekkelig og rettidig informasjon om IT-ytelse.
- 2.11 Evaluer organisasjonens forretningskontinuitetsplan for å bestemme organisasjonens evne til å fortsette essensielle forretningsoperasjoner i perioden med IT-avbrudd.
Domene 3 – Anskaffelse, utvikling og implementering av informasjonssystemer (19 %)
Gi forsikring om at praksis for anskaffelse, utvikling, testing og implementering av informasjonssystemer oppfyller organisasjonens strategier og mål.
- 3.1 Evaluer forretningsgrunnlaget for de foreslåtte investeringene i anskaffelse av informasjonssystemer, utvikling, vedlikehold og påfølgende pensjonering for å avgjøre om de oppfyller forretningsmålene.
- 3.2 Evaluer prosjektledelsespraksis og -kontroller for å avgjøre om forretningskrav oppnås på en kostnadseffektiv måte mens risikoen for organisasjonen håndteres.
- 3.3 Gjennomføre gjennomganger for å avgjøre om et prosjekt skrider frem i samsvar med prosjektplanene, er tilstrekkelig støttet av dokumentasjon og statusrapportering er nøyaktig.
- 3.4 Evaluere kontroller for informasjonssystemer under krav-, anskaffelses-, utviklings- og testfasene for samsvar med organisasjonens retningslinjer, standarder, prosedyrer og gjeldende eksterne krav.
- 3.5 Evaluere beredskapen til informasjonssystemer for implementering og migrering til produksjon for å avgjøre om prosjektleveranser, kontroller og organisasjonens krav er oppfylt.
- 3.6 Gjennomføre etterimplementeringsgjennomganger av systemer for å avgjøre om prosjektleveranser, kontroller og organisasjonens krav er oppfylt.
Domene 4 – Drift, vedlikehold og støtte for informasjonssystemer (23 %)
Sørge for at prosessene for drift, vedlikehold og support av informasjonssystemer oppfyller organisasjonens strategier og mål.
- 4.1 Gjennomføre periodiske gjennomganger av informasjonssystemer for å avgjøre om de fortsetter å oppfylle organisasjonens mål.
- 4.2 Evaluer praksis for administrasjon av tjenestenivå for å avgjøre om tjenestenivået fra interne og eksterne tjenesteleverandører er definert og administrert.
- 4.3 Evaluer tredjeparts ledelsespraksis for å avgjøre om nivåene av kontroller som forventes av organisasjonen blir overholdt av leverandøren.
- 4.4 Evaluer operasjoner og sluttbrukerprosedyrer for å finne ut om planlagte og ikke-planlagte prosesser administreres til fullføring.
- 4.5 Evaluer prosessen med vedlikehold av informasjonssystemer for å avgjøre om de kontrolleres effektivt og fortsetter å støtte organisasjonens mål.
- 4.6 Evaluere dataadministrasjonspraksis for å bestemme integriteten og optimaliseringen av databaser.
- 4.7 Evaluere bruken av kapasitets- og ytelsesovervåkingsverktøy og teknikker for å avgjøre om IT-tjenester oppfyller organisasjonens mål.
- 4.8 Evaluere problem- og hendelseshåndteringspraksis for å avgjøre om hendelser, problemer eller feil registreres, analyseres og løses i tide.
- 4.9 Evaluer endrings-, konfigurasjons- og utgivelsesadministrasjonspraksis for å avgjøre om planlagte og ikke-planlagte endringer som er gjort i organisasjonens produksjonsmiljø er tilstrekkelig kontrollert og dokumentert.
- 4.10 Vurdere tilstrekkeligheten av sikkerhetskopierings- og gjenopprettingsbestemmelser for å fastslå tilgjengeligheten av informasjon som kreves for å gjenoppta behandlingen.
- 4.11 Evaluer organisasjonens katastrofegjenopprettingsplan for å finne ut om den muliggjør gjenoppretting av IT-behandlingsevner i tilfelle en katastrofe.
Domene 5 – Beskyttelse av informasjonsressurser (30 %)
Sørg for at organisasjonens sikkerhetspolicyer, standarder, prosedyrer og kontroller sikrer konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet til informasjonsmidler.
- 5.1 Evaluer informasjonssikkerhetspolicyer, standarder og prosedyrer for fullstendighet og samsvar med allment akseptert praksis.
- 5.2 Evaluere design, implementering og overvåking av system- og logiske sikkerhetskontroller for å verifisere konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet av informasjon.
- 5.3 Evaluer design, implementering og overvåking av dataklassifiseringsprosessene og prosedyrene for å tilpasses organisasjonens retningslinjer, standarder, prosedyrer og gjeldende eksterne krav.
- 5.4 Evaluere utforming, implementering og overvåking av fysisk tilgang og miljøkontroller for å avgjøre om informasjonsressurser er tilstrekkelig ivaretatt.
- 5.5 Evaluere prosessene og prosedyrene som brukes for å lagre, hente, transportere og avhende informasjonsressurser (f.eks. backup-medier, ekstern lagring, papir-/utskriftsdata og mykkopimedier) for å avgjøre om informasjonsressurser er tilstrekkelig sikret.
Krav
Det er ingen fastlagte forutsetninger for dette ikke-sertifiseringskurset.
Testimonials (3)
Questions, that helps me a lot to understand the characteristics of CRISC examination.
Masakazu Yoshijima - Bank of Yokohama, Ltd.
Kurs - CRISC - Certified in Risk and Information Systems Control
The training was excellent, than you Ditmar.
Maria Gagliardi - EY Global Services (Poland) Sp. z o.o.
Kurs - CISSP - Certified Information Systems Security Professional
I liked the in-depth knowledge about the subject of the trainer, good explanation, highlighting important things!.