Kursplan
1. Introduksjon til Business Continuity Management
Denne delen av modulen gir en grunnleggende introduksjon til disiplinen forretningskontinuitetsstyring, beskriver hvordan den skal passe inn i den overordnede strategien til en virksomhet, gir en kort oversikt over risikostyring.
1.1 Behovet for Business Continuity Management 1.2 Konteksten til Business Continuity Management i virksomheten 1.3 Lederskap og toppledelsens forpliktelse til Business Continuity 1.4 Gjennomgang av Risk Management Fundamentals 1.5 Business Continuity Institutes livssyklus
2. BC politikk og program Management
Denne delen av modulen beskriver både de innledende stadiene og kravene til den løpende ledelsen av programmet for forretningskontinuitetsstyring.
2.1 Innledende aktiviteter 2.2 Implementering av BC-programmet 2.3 Supply Chain Kontinuitet 2.4 Documentation
3. Forstå organisasjonen (analyse) – 10 timer
Denne delen av modulen beskriver hvordan forretningskontinuitetslederen går i gang med å forstå organisasjonen og starter det overordnede programmet for forretningskontinuitetsstyring.
3.1 Identifisering av Business–kritiske områder 3.2 Terminologi 3.3 Business Konsekvensanalyse 3.4 Kontinuitetskravanalyse 3.5 Trussel- og sårbarhetsvurderinger 3.6 Horisontskanning 3.7 Risikovurdering 3.8 Evaluering av alternativer 3.9 Business
4. Bestemme Business kontinuitetsstrategi (design)
Denne delen av modulen beskriver hvordan organisasjonen utvikler en overordnet forretningskontinuitetsstrategi.
4.1 Strategiske alternativer 4.2 Mennesker 4.3 Lokaler 4.4 Prosesser og prosedyrer 4.5 Teknologi 4.6 Informasjon 4.7 Forsyningskjede 4.8 Interessenter 4.9 Sivile nødsituasjoner
5. Business Kontinuitetsrespons (Implementering) – 6 timer
Denne delen av modulen beskriver hvordan organisasjonen utvikler og implementerer Business Kontinuitetsresponsen.
5.1 Overordnet hendelsesresponsstruktur 5.2 Plantyper 5.3 Hendelse Management Planer 5.4 Business kontinuitetsplaner 5.5 Disaster Recovery Planer 5.6 Planer for gjenopptagelse av virksomheten
6. Trening, vedlikehold og gjennomgang (Validering) – 4 timer
Denne delen av modulen beskriver det overordnede Business Kontinuitetstrenings-, vedlikeholds- og gjennomgangsprogrammet.
6.1 Utøvelse og testing av planer 6.2 Vedlikehold av planer 6.3 Gjennomgang av planer
7. Innbygging av Business Kontinuitetsbevissthet i organisasjonen – 3 timer
Denne delen av modulen beskriver hvordan Business Kontinuitetsbevissthet bør bygges inn i organisasjonen
7.1 Generell bevissthet 7.2 Ferdighetstrening
8. Vedlegg
Denne delen av modulen beskriver det overordnede Business Continuity Management programmet
8.1 Ordliste med begreper og definisjoner 8.2 Referanser
Krav
Kandidater bør ideelt sett ha 1-2 års erfaring innen forretningskontinuitetsledelse. En bevissthet om ISO 22301:2019, forretningskontinuitetsstandarden, vil være fordelaktig. Kurset vil først og fremst være til nytte for de som allerede er involvert i områdene forretningskontinuitetsstyring, inkludert forretningsledere med ansvar for operasjonelle funksjoner.