Kursplan
Modul 1
- Analyse av personlige utlånsforslag
- Hvilken informasjon må kundene gi oss?
- Hvilken ekstra informasjon bør kundene gi oss?
- Hvordan analyserer vi denne informasjonen for å sjekke ektheten?
- CAMPARI som en mnemonikk for å analysere forslag til personlig utlån
- Karakter : hva vet vi om kunden – for eksempel deres historikk med banken og tidligere lånehistorikk
- Evne : hvor kommer tilbakebetalingene fra – hvilke «reserve» kontanter har kunden for å finansiere tilbakebetaling av lån?
- Margin : hva er den riktige renten for utlånet - dette er "leien" som vi ber kunden om å betale for pengene våre og vil reflektere passende grad av risiko
- Formål : hvorfor ønsker kunden lånet – kjøper/finansierer de et kjøp som er akseptabelt for banken og er tilbakebetalingstiden passende for denne typen kjøp?
- Beløp : hvor mye ønsker kunden å låne – bidrar de med noe til kjøpesummen eller ber banken om å låne 100 %?
- Tilbakebetaling : hva er nedbetalingsplanen – vil kunden være i stand til å opprettholde disse betalingene så lenge lånet varer?
- Forsikring : hvilken sikkerhet (sikkerhet) ville vi forvente å bli tilbudt – hvor enkelt vil det være å prefektere denne sikkerheten og gi banken den "forsikringen" den ønsker?
Modul 2
Samhandling mellom långiver og kunde
- Forstå atferd
- Hvordan utvikles vår atferd av tidligere interaksjoner (både i og utenfor banken)?
- Hvordan er vår kundes atferd også utviklet av mange interaksjoner
- Hvordan kan vi sikre at vi forstår kundenes atferd og, like viktig, at de forstår vår...?
- Gjelder Communication
- Hva mener vi med Effektiv Communication?
- Hvordan påvirkes Effektiv Communication av førsteinntrykk?
- Hvordan påvirkes Effektiv Communication av ulike kommunikasjonsmåter: ansikt til ansikt / lyd / e-post / etc.?
- Bygge (og vedlikeholde) rapport
- Forstå emosjonell intelligens når det gjelder å bygge (og beholde) forhold til kunder – og tilfeldigvis med kolleger...
- Bruker Golemans 5 trinn til emosjonell intelligens i kundeinteraksjoner
- Selvbevissthet
- Selv-Management
- Motivasjon
- Empati
- Sosiale ferdigheter
- Nivåene av rapport – og hvordan vi oppnår dem
- Bernemodellen for kommunikasjon – og dens kobling til rapport
- Intervjuteknikker
- Å få riktig informasjon
- Kontroller nøyaktigheten av denne informasjonen i diskusjoner
- Utfordrende uklarheter (eller informasjon som ser ut til å være feil)
- Be om alternativer / Tilby alternativer
- Effektive lytteteknikker
Modul 3
- Tar avgjørelsen
- Hvordan kommer vi frem til riktig avgjørelse?
- Balanse mellom "fordeler" og "ulemper"
- Analyserer CAMPARI-informasjonen på nytt og...
- Strukturere utlånet
- Sette opp lånet for å møte den optimale "formen" på lånet:
- Optimal for banken
- Optimal for kunden
- Opprette de riktige dokumentene og få dem signert før du forskuttere pengene ...
- Sette opp lånet for å møte den optimale "formen" på lånet:
- Forsikring
- Hvilken sikkerhet mener banken er passende for dette utlånet?
- Er banken forberedt på å låne ut usikret?
- Hvorfor ikke...?
- Hvilken trygghet har kunden å tilby?
- Hvordan perfeksjonerer banken sikkerheten for å sikre at den er tilstrekkelig beskyttet i tilfelle mislighold?
- …og få tilbakebetalt!
- Sette opp riktig overvåkingsprosess for lånet for å sikre at tilbakebetalingen alltid (så nær som mulig) er i rute
- Hvilke tiltak må vi iverksette dersom tilbakebetalingen avviker fra avtalt tidsplan
- På hvilket stadium begynner vi å bekymre oss...?
Modul 4
- Overvåking av utlånsporteføljen
- Hvilke regelmessige overvåkingsprosesser bør banken ha på plass i hele utlånsporteføljen?
- Hva er de tidlige varselsignalene som banken bør se etter?
- På hvilket stadium betyr disse tidlige varslingsskiltene faktisk at lånet (lånene!) er ute av drift?
- Kundeinteraksjoner (besøkt på nytt)
- Hvordan kommuniserer banken med kunden nå som utlånet ikke fungerer som avtalt (og forventet!)?
- Hvordan må denne kommunikasjonsprosessen endre seg fra den første kommunikasjonen da lånet ble diskutert?
- Reviderte intervjuteknikker
- Forhandlingsevner
- Hva er trinnene som kreves for å «forhandle» med kunden for å få en best mulig løsning – både for kunden og for banken...?
- Forstå IVC-ene (Billige verdifulle konsesjoner) og WAP-ene (Walk Away Positions) som er tilgjengelige for banken for å komme frem til en avtale
Modul 5
- Dårlig og tvilsom gjeld
- Hvordan avgjør banken at et lån nå er "dårlig"?
- Hva er trinnene som kreves nå for å prøve å oppnå tilbakebetaling?
- Hva har endret seg nå med informasjon i den opprinnelige CAMPARI-vurderingen?
- Hva er den nåværende CAMPARI-vurderingen?
- Hvordan kan banken lære av tidligere vurderinger som i ettertid viser seg å ha vært feil?
- Hvordan bør banken legge om låneavtalen?
- Når skal banken begynne å realisere sin sikkerhet?
- Hvilken rettslig regress har banken for å "tvinge" kunden til å betale tilbake...?
(Valgfritt) Modul 6
Kurset kan også inkludere analyse og beslutningstaking for utlån til småbedrifter - for enkeltpersonforetak, partnerskap og ikke-inkorporerte enheter
- Inkludert vurdering av de mer tradisjonelle kildene til finansiell informasjon gjennom balanser, resultatregnskap og finansielle prognoser
Testimonials (7)
I generally enjoyed the activity after each topic.
JOCELYN BARTOLOME - Innovative Investors & Financing Co., Inc.; Innovative Investors & Financing Co., Inc.
Kurs - Credit Risk Management for Consumer Lending
All the topics are all informative and related to our daily life and work. So its really very helpful and useful .
EMMA GABRIEL - Innovative Investors & Financing Co., Inc.; Innovative Investors & Financing Co., Inc.
Kurs - Credit Risk Management for Consumer Lending
I obtained a lot of information in my line of work most especially about leadership and how our system works.
HERMAN TENORIO - Innovative Investors & Financing Co., Inc.; Innovative Investors & Financing Co., Inc.
Kurs - Credit Risk Management for Consumer Lending
The most like about the training is about the workshop so that we apply what i have learned about the topic.
Janette Base - Innovative Investors & Financing Co., Inc.; Innovative Investors & Financing Co., Inc.
Kurs - Credit Risk Management for Consumer Lending
Doing the case study was particularly helpful. The self awareness bit was an eye opener. All in all a great training session.
Zandrea Cabal - Innovative Investors & Financing Co., Inc.; Innovative Investors & Financing Co., Inc.
Kurs - Credit Risk Management for Consumer Lending
I genuinely was benefit from the group activity.
LOLITA DELA PENA - Innovative Investors & Financing Co., Inc.; Innovative Investors & Financing Co., Inc.
Kurs - Credit Risk Management for Consumer Lending
I really was benefit from the campari / TRUST FORMULA.