Kursplan

Introduksjon

Uke 1: Oversikt over Mobile Development

  • Mobilt økosystem og plattformer
    • Oversikt over mobile operativsystemer (iOS og Android)
    • Viktige forskjeller mellom iOS, Android og utvikling på tvers av plattformer
    • Populære appbutikker (Apple App Store, Google Play Store)
    • Introduksjon til native, hybrid og cross-platform utvikling
  • Native vs Hybrid vs Cross-Platform
    • Fordeler og utfordringer ved hver utviklingsmetode
    • Oversikt over Swift (for iOS), Kotlin (for Android) og React Native (på tvers av plattformer)
    • Hvordan kode oversettes til mobile plattformer (JavaSkript til innebygd kode i React Native)
  • Programming Grunnleggende
    • Introduksjon til programmeringskonsepter (variabler, datatyper, funksjoner, kontrollflyt)
    • Sammenligning av Swift, Kotlin og JavaScript-syntaks
    • Skrive enkle programmer ved hjelp av Swift, Kotlin og JavaScript
  • Sette opp utviklingsmiljøer
    • Installerer Xcode og Android Studio
    • Sette opp React Native CLI og Expo
    • Kjører grunnleggende "Hello World"-apper på simulatorer og emulatorer

Uke 2: Introduksjon til Swift, Kotlin og JavaManus

  • Swift Programming for iOS
    • Variabler, konstanter og datatyper i Swift
    • Kontrollflytsetninger ( if , switch , sløyfer)
    • Funksjoner og parametere i Swift
    • Introduksjon til Xcodes grensesnitt og Swift lekeplasser
  • Kotlin Programming for Android
    • Variabler, datatyper og funksjoner i Kotlin
    • Forstå Kotlins nullsikkerhet
    • Kontroller flyt og sløyfestrukturer
    • Introduksjon til Android Studios grensesnitt og Kotlin Playground
  • JavaSkript for React Native
    • Variabler, konstanter og kontrollflyt i JavaScript
    • ES6-funksjoner: pilfunksjoner, bokstavmaler og destrukturering
    • Skrive og kjøre grunnleggende JavaScript-programmer i React Native ved å bruke Expo

Uke 3: iOS Design av brukergrensesnitt

  • UI Elementer i iOS
    • Introduksjon til UIKit og SwiftUI
    • Legge til og tilpasse brukergrensesnittelementer som knapper, etiketter og tekstfelt
    • Bruke Interface Builder til å designe brukergrensesnittet
    • Arbeide med Storyboards og designe brukergrensesnitt på flere skjermer
  • Automatisk layout og begrensninger
    • Forstå Auto Layout-systemet
    • Bruke begrensninger for responsive oppsett på tvers av forskjellige skjermstørrelser
    • Opprette stabelvisninger og dynamisk justering av brukergrensesnittelementer
  • SwiftGrunnleggende brukergrensesnitt
    • Introduksjon til deklarativ UI-design i SwiftUI
    • Bygge enkle UI-komponenter ved å bruke SwiftUI

Uke 4: Android Design av brukergrensesnitt

  • XML Oppsett i Android
    • Introduksjon til XML-basert layoutdesign
    • Arbeide med vanlige oppsett: LinearLayout, RelativeLayout, ConstraintLayout
    • Legge til og tilpasse brukergrensesnittelementer: knapper, tekstvisninger, bildevisninger
    • Bruke ConstraintLayout for responsive og dynamiske oppsett
  • Materialdesign
    • Integrering av materialdesignprinsipper (farger, ikoner, typografi)
    • Bruke materialkomponenter (knapper, flytende handlingsknapper, kort)
    • Implementering av temaer og styling for Android apper

Uke 5: React Native User Interface Design

  • React Innebygd Flexbox-oppsett
    • Forstå Flexbox for responsiv layoutdesign
    • Opprette kolonne- og radbaserte oppsett
    • Styling av brukergrensesnittkomponenter med Flexbox-egenskaper (justifyContent, alignItems, etc.)
  • React Innfødte komponenter
    • Arbeide med kjernekomponenter som Text , View , TextInput og Button
    • Lage interaktive brukergrensesnittelementer som skjemaer og knapper
    • Bruk av ScrollView komponenten for dynamisk innhold

Uke 6: Datahåndtering i iOS og Android

  • iOS Datahåndtering
    • Bruke UserDefaults for enkel datautholdenhet
    • Introduksjon til kjernedata for lokal lagring av komplekse data
    • Henter data fra APIer ved hjelp av URLSession
    • Parser JSON-data og viser dem i brukergrensesnittet
  • Android Datahåndtering
    • Bruke SharedPreferences for å lagre små mengder data
    • Introduksjon til SQLite and Room Persistence Library for administrasjon av databaser
    • Henter data fra APIer ved hjelp av Retrofit
    • Parsing JSON og håndtering av API-svar

Uke 7: React Native State Management og APIer

  • Stat og rekvisitter i React Native
    • Administrere dataflyt innenfor React Native komponenter
    • Bruke useState kroken for å administrere lokal komponenttilstand
    • Sende data mellom overordnede og underordnede komponenter via rekvisitter
  • Henter data i React Native
    • Bruke Fetch API og Axios til å lage HTTP-forespørsler
    • Viser hentede data i lister (ved hjelp av FlatList , SectionList )
    • Vedvarende data lokalt ved å bruke AsyncStorage i React Native

Uke 8: Navigering i iOS og Android

  • iOS Navigasjon
    • Introduksjon til navigasjonskontrollere og administrering av flere skjermer
    • Bruke segues for å gå mellom visningskontrollere
    • Sende data mellom visningskontrollere
    • Implementering av TabBar og NavigationBar for strukturert navigasjon
  • Android Navigasjon
    • Arbeide med Activitier og intensjoner for apper på flere skjermer
    • Sender data mellom Activitier ved hjelp av pakker
    • Opprette en navigasjonsskuff og BottomNavigationView
    • Implementering av fragmenter for fleksibel UI-navigasjon

Uke 9: Navigering i React Native

  • React Grunnleggende navigasjon
    • Installere og sette opp React Navigasjon
    • Bruke Stack Navigator for skjermoverganger
    • Implementering av Tab Navigator og Drawer Navigator for kompleks navigering
    • Sende parametere mellom skjermer og administrere navigasjonstilstand

Uke 10: Avanserte funksjoner

  • iOS Avanserte funksjoner:
    • Kjerneplassering og kart
      • Accessing av enhetsplassering med kjerneposisjon
      • Vise kart ved hjelp av MapKit
      • Håndtering av geolokalisering og brukerposisjonssporing
    • Kamera og media
      • Accessenhetskamera og bildebibliotek
      • Ta og vise bilder med UIImagePickerController
      • Lagre og hente mediefiler
  • Android Avanserte funksjoner
    • Plassering og kart
      • Bruke Google Maps API for å vise kart og brukerplassering
      • Accessing av GPS-data og håndtering av geolokalisering
    • Kamera og media
      • Bruke CameraX til å ta bilder og håndtere kameratillatelser
      • Vise bilder og håndtere medielagring
  • React Innfødte avanserte funksjoner
    • React Innfødte kart
      • Integrering av kart ved hjelp av react-native-maps
      • Håndtering av stedsbaserte tjenester (geolokalisering, rutekartlegging)
    • Kamera og medietilgang
      • Bruke React Native Camera-biblioteket for å ta bilder
      • Accesslagring og håndtering av filer på enheten

Uke 11: Feilsøking og testing

  • iOS Feilsøking og testing
    • Bruker Xcode debugger
      • Sette bruddpunkter og inspisere variabler i Xcode
      • Bruke konsollen for sanntidsfeilsøking
      • Vanlige feilsøkingsproblemer og hvordan de kan løses
    • Enhetstesting i iOS
      • Skrive og kjøre enhetstester ved hjelp av XCTest-rammeverket
      • Håner objekter og tester brukergrensesnittkomponenter
  • Android Feilsøking og testing
    • Bruke Logcat i Android Studio
      • Logging og analyse av feil ved hjelp av Logcat
      • Feilsøking av Android apper med bruddpunkter
    • Enhetstesting i Android
      • Skrive enhetstester med JUnit
      • Tester Android UI-komponenter med espresso
  • React Innebygd feilsøking og testing
    • React Innfødte feilsøkingsverktøy
      • Bruker Chrome DevTools og React Native Debugger for sanntidsfeilsøking
      • Konsolllogger og inspeksjon av nettverksforespørsler
    • Enhetstesting i React Native
      • Skrive enhetstester med Jest og Enzyme
      • Testing React Innfødte komponenter og håndtering av testtilfeller

Uke 12: App-implementering og Capstone-prosjektet

  • Distribusjon og distribusjon
    • iOS App Store-innlevering
      • Forbereder appen din for distribusjon (ikoner, sertifikater, klargjøringsprofiler)
      • Bruker App Store Connect for å sende inn appen for vurdering
      • Bruker TestFlight for betatesting
    • Android Play Store-innsending
      • Forbereder APK og signerer appen for distribusjon
      • Bruker Google Play Console for appinnsending og sporing
      • Forstå Play Butikk retningslinjer og retningslinjer
  • Capstone prosjektutvikling
    • Endelig prosjektutvikling
      • Bygge en fullt funksjonell app etter eget valg
      • Inkluderer avanserte funksjoner som API-anrop, navigasjon, media og plassering
      • Presentere og demonstrere den endelige appen for jevnaldrende og instruktører

Sammendrag og neste trinn

Krav

  • Grunnleggende forståelse av programmeringsbegreper
  • Grunnleggende kunnskap om JavaScript

Publikum

  • Mobilutviklere
  • Programmerere
 420 timer

Antall deltakere


Price per participant

Testimonials (5)

Upcoming Courses

Related Categories