Thank you for sending your enquiry! One of our team members will contact you shortly.
Thank you for sending your booking! One of our team members will contact you shortly.
Kursplan
Introduksjon
Uke 1: Introduksjon til Mobile Development
- Økosystem og trender for mobilapper
- Introduksjon til mobilapplandskapet (iOS og Android)
- Forskjeller mellom native, hybrid og tverrplattformapper
- Oversikt over arbeidsflyt og verktøy for utvikling av mobilapper
- Native vs Cross-Platform Development
- Viktige forskjeller mellom å utvikle apper for én enkelt plattform (native) og flere plattformer (på tvers av plattformer)
- Fordeler og ulemper ved hver tilnærming
- Oversikt over vanlige native plattformer (iOS, Android) og verktøy på tvers av plattformer (React Native, Flutter)
- Introduksjon til JavaScript Programming
- Grunnleggende syntaks og struktur for JavaScript
- Variabler, konstanter og datatyper (tall, streng, boolsk, objekt)
- Operatører og uttrykk
- Kontrollflyt:
if
,else
,switch
- Introduksjon til funksjoner og omfang (globalt vs lokalt omfang)
- Sette opp Xcode for iOS utvikling
- Introduksjon til Xcode IDE: Grensesnitt, verktøy og arbeidsflyt
- Installerer Xcode og kjører simulatoren iOS
- Introduksjon til Swift programmeringsspråk
- Å skrive en grunnleggende Swift-app og kjøre den på iOS-simulatoren
- Sette opp Android Studio for Android utvikling
- Installerer Android Studio og setter opp miljøet
- Konfigurere og bruke Android-emulatoren
- Introduksjon til Kotlin programmeringsspråk og grunnleggende syntaks
- Å skrive en grunnleggende Kotlin-app og kjøre den på Android-emulatoren
- Sette opp React Native Development Environment
- Installerer Node.js og React Native CLI
- Introduksjon til Expo og å lage et prosjekt med Expo
- Kjøre en enkel "Hello World"-app på både iOS og Android emulatorer
Uke 2: iOS og Android Fundamentals
- Introduksjon til Swift og Xcode IDE
- Variabler og datatyper i Swift (Int, Float, String, Bool, etc.)
- Konstanter med
let
og variabler medvar
- Kontrollflytsetninger (
if
,switch
, sløyfer) - Funksjoner og parametere i Swift
- Feilhåndtering i Swift
- Brukergrensesnittdesign i iOS
- Introduksjon til storyboards og Xcode Interface Builder
- Designe appoppsett ved hjelp av Auto Layout og begrensninger
- Legge til UI-komponenter: knapper, etiketter, tekstfelt, bilder
- Håndtere brukerinteraksjoner og hendelser (f.eks. knappeklikk)
- Bygge et enkelt påloggingsskjema og validere brukerinndata
- Introduksjon til Kotlin og Android Studio IDE
- Grunnleggende Kotlin syntaks (variabler, datatyper og funksjoner)
- Forstå Kotlins nullsikkerhets- og dataklasser
- Introduksjon til Android apparkitektur og komponenter (Activities, Fragments)
- Håndtere aktivitetslivssyklusen i Android apper
- Brukergrensesnittdesign i Android
- Designe Android brukergrensesnitt ved å bruke XML layoutfiler
- Arbeide med layoutansvarlige (LinearLayout, RelativeLayout, ConstraintLayout)
- Legge til interaktive komponenter (knapper, tekstvisninger, rediger tekster)
- Bruke Java/Kotlin for å håndtere brukerinndata og aktivitetsoverganger
- Bygge et påloggingsskjema med inndatavalidering
- Grunnleggende feilsøking i Xcode og Android Studio
- Slik bruker du bruddpunkter, logger og feilsøkingskonsollen
- Vanlige feilsøkingsverktøy og teknikker for iOS (Xcode Instruments, Simulator)
- Vanlige feilsøkingsverktøy for Android (Logcat, Android Debug Bridge)
- Testing og kjøring av apper på ekte enheter
- Koble fysiske enheter til Xcode og Android Studio
- Distribuere apper til fysiske enheter (iPhones og Android telefoner)
- Simulering av forskjellige nettverksforhold, batterinivåer og ytelsesmålinger
Uke 3: Cross-Platform Development med React Native
- Introduksjon til React Native og JavaScript for mobil
- Hva er React Native og hvorfor bruke det?
- Oversikt over hvordan React Native oversetter JavaScript til innebygd kode
- JSX-syntaks: Skrive HTML-lignende strukturer i JavaScript
- React komponenter: Funksjonelle vs klassebaserte komponenter
- Status og rekvisitter: Administrere dataflyt innenfor React Native komponenter
- Styling i React Native
- Introduksjon til Flexbox og dens betydning i layoutdesign
- Opprette responsive oppsett for både iOS og Android
- Bruk av plattformspesifikk styling ved hjelp av React Natives
Platform
- React Navigasjon for apper på tvers av plattformer
- Introduksjon til React Navigasjons- og navigasjonsbeholdere
- Opprette stabelnavigering for skjermoverganger
- Implementering av fane- og skuffnavigering for mer komplekse apper
- Sende data mellom skjermer og administrere navigasjonstilstander
- Accessnative enhetsfunksjoner
- Bruke enhetsfunksjoner som kamera og plassering i React Native
- Integrering av APIer som Geolocation, Camera og AsyncStorage
- Håndteringstillatelser for tilgang til maskinvare (iOS og Android forskjeller)
- Lagring av data lokalt med AsyncStorage og integrering av tredjepartsbiblioteker for utholdenhet
- Forbereder apper for distribusjon
- Konfigurere appinnstillinger for produksjon i Xcode og Android Studio
- Bygging av APK-er for Android og testing på ekte enheter
- Forbereder iOS apper for innsending av App Store (appikoner, signeringssertifikater)
- Fullføre React Innfødte prosjekter for produksjonsdistribusjon på begge plattformene
- Sluttprosjektpresentasjon
- Viser frem den endelige tverrplattformen React Native-appen for klassen
- Samle tilbakemeldinger og diskutere potensielle forbedringer
- Siste spørsmål og svar-økt og avsluttende kommentarer
Sammendrag og neste trinn
Krav
- Grunnleggende forståelse av programmeringsbegreper
Publikum
- Mobilutviklere
- Programmerere
105 timer