Thank you for sending your enquiry! One of our team members will contact you shortly.
Thank you for sending your booking! One of our team members will contact you shortly.
Kursplan
Sentrale begreper og temaer
- Hva er SOA? Hva slags arkitektonisk stil å velge? "Rør og filter"-stilen Begrensninger på datatyper Utviklingslivssyklusen Gir et passende abstraksjonsnivå Nøkkeltemaer behandlet i RUP for SOA
Tjenesteidentifikasjon og spesifikasjon
- Konstruere en modell av en tjeneste WSDL-definerte tjenester Utvikle tjenestespesifikasjoner Definere tjenesteleverandører Bestemme granulariteten til en tjeneste En atferdsspesifikasjon Policyspesifikasjon Definere kandidattjenester Refaktoreringstjenester
Administrere en tjenesteportefølje
- Applikasjoner som dynamiske enheter En portefølje av tilgjengelige muligheter Prosess tidsbindende Kjøretidsbinding WSDL, XSD og WS-policy Tjenesteporteføljeadministrasjonsprosessen Konfigurere en SLA for en webtjeneste
Partisjonering serviceorienterte løsninger
- Administrere modellene Kategorisere elementene Ulike interessenter gjennomgår modellen Bruke pakker Representere visninger inn i modellen Sammensatt struktur fra UML 2.0 Bruke "deler" og "koblinger" Partisjonere de administrerte tjenestene
Nye og oppdaterte retningslinjer
- Administrere meldingsvedlegg Utforme meldinger Sikre konsistens i meldingsskjema Tjenestedatainnkapsling Relasjonsdataskjema - tjenestegrenser Tjenesteformidling Statsforvaltning Fordelene ved statlige og statsløse tjenester Administrere ressurstilstand Going fra tjenester til tjenestekomponenter Den tradisjonelle design/implementeringsmodellen
Meldingssentrisk design
- Fokus på tjenestedomenet Domeneteknikk Bruke objektorientert analyse og design Produsere svært gjenbrukbare modeller Den tradisjonelle business-to-business arenaen EDI-standardisering Hybrid melding og tjenestesentrisk tilnærming Brukscaseanalyse Dokumentere krav Bruke forretningsprosessmodeller Ikke-funksjonelle krav Kravene database
Servicesentrert design
- Avsløre funksjoner som forventes av virksomheten Avsløre driften av tjenesteleverandører Lage intuitive tjenestegrensesnitt Tjenestesentrisk modellering Brukscasedrevet tilnærming Forstå aktørenes behov Prosjektmålene - fra et forretningsmessig ståsted Involvering av programvarearkitekten Policyinformasjon, som kreves av tjenesteforbrukere Bedriftslederrollen Interaksjon med back-end-systemet Koble tjeneste til implementeringsmodell Avgrense tjenestemodellen Ta tak i ytelsesproblemer
Collaboration-sentrisk design
- Samarbeidstjenester Prosesssyn på tjenestene Tradisjonell forretningsmodellering Oppfylle roller i samarbeidet Partner Utvekslingsprosesser (PIPs) OAGIS-standarder Prosesssentrisk tankesett "business vs. IT gap" "Black box"-aktiviteter Definere key performance indicators (KPIer) Versjonere og publisere en modell Produsere beregninger for overvåking Koreografispråk Business process execution language (BPEL) Overvåke tjenestene
Hva er SOA Governance?
- Overholdelse av standarder eller lover Endringsstyring Sikre kvaliteten på tjenestene Administrere tjenesteporteføljen Administrere tjenestelivssyklusen Bruke retningslinjer for å begrense atferd Overvåke ytelsen til tjenester
SOA Governance problemet
- Governans fremstår som SOA-initiativer Et dynamisk miljø for tjenester å samhandle Oppmuntre til gjenbruk av tjenester Kontrollere hvordan tjenester samhandler med hverandre
SOA Governance Stadier
- For det første: erkjennelse av at styring er nødvendig. For det andre: styring som forbedrer virksomhetsutførelsen. For det tredje: blanding av teknologi og endringer i atferd. For det fjerde: valg og implementering av teknologi
Tjeneste Management
- Design-tidsperspektiv Kjøretidsperspektiv Lager av tjeneste for gjenbruk Tjenester inneholdt i heterogene plattformer Tjenestevirtualisering for kjøretidsstyring av tjenester
Kritiske styringskomponenter
- Tjenesteregistertjeneste og et aktivalager Opprette et "SOA Center of Excellence" Fokus på å etablere SOA-organisasjonsretningslinjer Organisatorisk modenhet Avtalt styringspolicy
SOA Governance verktøy
- Sanntidsovervåking av hendelser Feil i et BSM-rammeverk Instrumentering på tjenestenivå Tilkobling til operasjonelle styringssystemer Virtualisering som muliggjører for å skille styring/tjenestelogikk Tjenestevirtualisering administrert av driftspersonale
Utvikle kjerne SOA-styring
- Hvorfor SOA-teknologistabelen har blitt kompleks. Blanding mellom COTS og internt. Rettferdiggjøre eksterne konsulenter for å hjelpe til med å finne ut hvilken virksomhet vi egentlig er i
Roller og ansvar involvert i SOA Governance
- Etablering av et SOA-senter for Excellense Enterprise-wide planlegging og assistanse i utførelse Rollene til SOA-arkitekten/styringsarkitekten Løse potensielle motstridende interesser Sørge for at retningslinjer for styring følges
Barrierer for SOA-styring
- Ikke innser behovet for styring Mangel på Governanseteknologier Mangel på tjenestevirtualiseringer
Godt styresett
- Samhandling med eksterne parter Håndtere forretningsreglene og BRE-reglene for god styring Avtalearkivet Proaktivt forankre styring i virksomheten Gostyring ved handling i stedet for ved uttalelse SLA-overvåking for å etablere premiumpriser
Kritiske suksessfaktorer
- Begynn å tenke på styring tidlig Se styring som et bevegelig mål Administrer policyer som enheter med sine egne livssykluser Velg en teknologiplattform Plattformen skal dekke umiddelbare styringsbehov Fremtidig støtte ettersom SOA-infrastruktur skalerer Håndheve servicenivåavtaler
Krav
Erfaring innen programvaredesign
21 timer
Testimonials (5)
Trainer had a good rapport and was very helpful and kept it interesting; makes a big difference when learning.
Andy Johnston - QA Ltd
Kurs - REST API - a pattern of exchange of information between sites
It's a hands-on session.
Vorraluck Sarechuer - Total Access Communication Public Company Limited (dtac)
Kurs - Talend Open Studio for ESB
extensive knowledge cover many things.
metab alanazi - Saudi Arabian Monetary Authority
Kurs - Enabling SOA with BPM and BPMN
I really enjoyed the interactif.
Jan Lenie - APB
Kurs - Mule: Integrating Your Applications
The theory felt quite complete, we handled all important subjects. It was very nice we could zoom in on our use-case Achievements, which helped us with understanding the theory.