Thank you for sending your enquiry! One of our team members will contact you shortly.
Thank you for sending your booking! One of our team members will contact you shortly.
Kursplan
Hva er SOA Governance?
- Overholdelse av standarder eller lover Endringshåndtering Sikre kvaliteten på tjenestene Administrere tjenesteporteføljen Administrere tjenestelivssyklusen Bruke policyer for å begrense atferd Overvåke ytelsen til tjenester
SOA Governance problemet
- Governans fremstår som SOA-initiativer Et dynamisk miljø for tjenester å samhandle Oppmuntre til gjenbruk av tjenester Kontrollere hvordan tjenester samhandler med hverandre Langsiktig ROI og administrerbarhet
Governsspørsmål
- Hvor starter de på styringsstigen? Governans som kjernetrekk ved ethvert SOA-initiativ. Etablere en tidslinje Personalopplæring og operasjonelle prosedyrer Sette ferdigheter og prosedyrer på plass i god tid fremover
SOA Governance Stadier
- For det første: erkjennelse av at styring er nødvendig. For det andre: styring som forbedrer virksomhetsutførelsen. For det tredje: blanding av teknologi og endringer i atferd. For det fjerde: valg og implementering av teknologi
Tjeneste Management
- Design-tidsperspektiv Kjøretidsperspektiv Lager av tjeneste for gjenbruk Tjenester inneholdt i heterogene plattformer Tjenestevirtualisering for kjøretidsstyring av tjenester
Kritiske styringskomponenter
- Tjenesteregistertjeneste og et aktivalager Opprette et "SOA Center of Excellence" Fokus på å etablere SOA-organisasjonsretningslinjer Organisasjonsmodenhet Avtalte styringspolicyer
SOA Governance verktøy
- Sanntidsovervåking av hendelser Feil i et BSM-rammeverk Instrumentering på tjenestenivå Tilkobling til operasjonelle styringssystemer Virtualisering som muliggjører for å skille styring/tjenestelogikk Tjenestevirtualisering administrert av driftspersonale
Oppnå styring
- Måling av målene for styring Internrevisjonen Automatisering av revisjonen
Utvikle kjerne SOA-styring
- Hvorfor SOA-teknologistabelen har blitt kompleks. Blanding mellom COTS og internt. Rettferdiggjøre eksterne konsulenter for å hjelpe til med å finne ut hvilken virksomhet vi egentlig er i
Roller og ansvar involvert i SOA Governance
- Etablere et SOA-senter for Excellence Enterprise-dekkende planlegging og bistand ved utførelse Rollene til SOA-arkitekten/styringsarkitekten Løse potensielle motstridende interesser Sørg for at retningslinjer for styring følges
Barrierer for SOA-styring
- Innser ikke behovet for styring Mangel på Governanseteknologier Mangel på tjenestevirtualiseringer
Godt styresett
- Samhandling med eksterne parter Håndtere forretningsreglene og BRE-reglene for god styring Avtalearkivet Proaktivt forankre styring i virksomheten Gostyring ved handling i stedet for ved uttalelse SLA-overvåking for å etablere premiumpriser
Kritiske suksessfaktorer
- Begynn å tenke på styring tidlig Se styring som et bevegelig mål Administrer policyer som enheter med sine egne livssykluser Velg en teknologiplattform Plattformen skal dekke umiddelbare styringsbehov Fremtidig støtte ettersom SOA-infrastruktur skalerer Håndheve servicenivåavtaler
Tjenestevirtualisering
- Ekstern konfigurasjon av kryptering og ruting Autentisering og skjemavalidering Overføre kontroll fra programmerere til driftspersonale Lindre mange av SOA-kjerneplagene Unngå tjenester med interne retningslinjer Teknologi- og distribusjonsnøytrale tjenester
Den 'mørke banen' i SOA
- Hva om tjenesten produserer ikke-kompatible data Logging, sporing og revisjon Stoppe feiloperasjoner etter hvert som de oppstår Involverer korrigerende forretningsprosesser
Siste tanker og konklusjoner
- Største utfordringer med SOA Kritiske aspekter ved SOA-styring Gjenbruk av tjenester som en sentral fordel ved SOA Styringen av gjenbruk Synlighet, risiko og kontroll
Krav
SOA-bevissthet
14 timer