Kursplan

Introduksjon til kommunikasjonsspørsmål

  • kommunikasjonsprosessen og dens stadier
  • betydningen av verbal og ikke-verbal kommunikasjon
  • teknikker og verktøy for effektiv kommunikasjon

Prinsipper for effektiv kommunikasjon som et vesentlig element i effektive kontakter i organisasjonen

  • selvanalyse av din egen kommunikasjonsstil
  • kommunikasjonsfeil
  • kommunikasjonsbarrierer
  • stadier av å skape mellommenneskelig kontakt
  • kommunikasjon ansikt til ansikt og telefonkommunikasjon

Kommunisere i organisasjonen

  • kommunikasjonsnettverk i organisasjonen
  • informasjonsflytmodeller og deres optimalisering
  • interne kommunikasjonsoppgaver og verktøy

Effektiv samtale

  • forme sitt eget bilde som avsender og mottaker av et budskap
  • faktorer som påvirker kvaliteten på profesjonelle kontakter mellom ansatte
  • aktiv lytting som et verktøy for effektiv kommunikasjon
  • faktorer som forstyrrer lytting og forståelse av tale
  • kunsten å stille spørsmål
  • psykologiske mekanismer og teknikker for å påvirke

I harmoni med deg selv og i gode relasjoner med andre - begrepet assertiv atferd

  • begrep om selvsikkerhet
  • dine egne rettigheter
  • når du bestemmer deg for å være selvsikker
  • typer atferd: aggressiv, underdanig, selvsikker
  • bygge «jeg»-budskap som grunnlag for selvsikker uttrykk for meninger, vurderinger og følelser
  • hvorfor vi er redde for å si «nei» – hva holder oss tilbake
  • selvtillit som følge av selvsikker selvbehandling

Hva vil det si å respektere deg og deg selv – hva skjer hvis vi blir enige eller nekter

  • evnen til å si nei og ta nei
  • evne til å argumentere
  • forsvar mot manipulasjon
  • akseptere negative og positive vurderinger, svare på former for kritikk
  • gi konstruktive tilbakemeldinger

Konflikt, meningsforskjell eller krangel? Definisjon av begrepet konflikt

  • hva er en konflikt - essensen og typene av konflikter
  • typer konflikter avhengig av deltakerne.
  • når en mellommenneskelig konflikt blir en intern konflikt – Kurt Lewins teori

Hvor kommer dette fra? Det vil si om hovedkildene til konflikter

  • alle trekker i hver sin retning – forskjeller i mål
  • min er alltid bedre – forskjeller i verdier eller synspunkter
  • hvem er hvem, dvs. organisatorisk tvetydighet

Djevelen er ikke så skummel – eller er konflikt alltid et problem? Funksjonelle og dysfunksjonelle konflikter

  • Er enhver konflikt ødeleggende for teamet?
  • når bygger konflikten opp?
  • hva bestemmer konfliktens konstruktive eller destruktive kraft?

Når vi ser på det samme, ser vi noe annerledes, dvs. forvrengninger av oppfatningen som oppstår i konflikten

  • viktigheten av personlig holdning og motivasjon i konflikt
  • hva som gjør det vanskelig for oss og hva som hjelper oss å se essensen i konflikten
  • hvordan gå inn i andres sko, dvs. se på konflikten gjennom andres øyne

Hvem du er og hvem du kan være – Atferdsstiler når du håndterer konflikter

  • ingenting er det samme – typer atferd i konfliktsituasjoner
  • universalmiddel ????? Er det riktig oppførsel i enhver tvist?
  • når staheten vinner – konsekvensene av å strengt bruke bestemte stiler

Om konflikt som hjelper og utvikler - selvhevdende og utviklende bruk av konflikter i teamarbeid

  • assertive ferdigheter som er nyttige for å løse konflikter
  • hvordan gjøre bly til gull, eller hvordan få konflikt til å gi en positiv effekt i teamarbeid?

Hvordan ikke drukne i konflikt? – strategier brukt i en konfliktsituasjon

  • Jeg vinner - du taper
  • du vinner - jeg taper
  • uten en taper - snu konflikt til samarbeid

Arbeide med følelser i konflikt, eller hvordan håndtere en vanskelig situasjon

  • en vulkan full av lava – eller om følelser som kan ta kontroll over oss
  • introduksjon til antistresstrening
  • avspennings- og konsentrasjonsmetoder

Ikke bare allfarvei - kreative prinsipper for konfliktløsning

  • Hvor mange måter kan du finne en løsning på konflikten på?
  • Finnes det en gylden middelvei for å finne en avtale?
  • optimale måter å løse konflikter i selskapet på

Krav

Målet med opplæringen vil være å gjennomgå og forbedre den kompetansen som er nødvendig for å nå forretningsmål, både når det gjelder individuelt og teamarbeid.

 14 timer

Antall deltakere


Price per participant

Testimonials (2)

Upcoming Courses

Related Categories