Kursplan
Introduksjon til kommunikasjonsspørsmål
- kommunikasjonsprosessen og dens stadier
- betydningen av verbal og ikke-verbal kommunikasjon
- teknikker og verktøy for effektiv kommunikasjon
Prinsipper for effektiv kommunikasjon som et vesentlig element i effektive kontakter i organisasjonen
- selvanalyse av din egen kommunikasjonsstil
- kommunikasjonsfeil
- kommunikasjonsbarrierer
- stadier av å skape mellommenneskelig kontakt
- kommunikasjon ansikt til ansikt og telefonkommunikasjon
Kommunisere i organisasjonen
- kommunikasjonsnettverk i organisasjonen
- informasjonsflytmodeller og deres optimalisering
- interne kommunikasjonsoppgaver og verktøy
Effektiv samtale
- forme sitt eget bilde som avsender og mottaker av et budskap
- faktorer som påvirker kvaliteten på profesjonelle kontakter mellom ansatte
- aktiv lytting som et verktøy for effektiv kommunikasjon
- faktorer som forstyrrer lytting og forståelse av tale
- kunsten å stille spørsmål
- psykologiske mekanismer og teknikker for å påvirke
I harmoni med deg selv og i gode relasjoner med andre - begrepet assertiv atferd
- begrep om selvsikkerhet
- dine egne rettigheter
- når du bestemmer deg for å være selvsikker
- typer atferd: aggressiv, underdanig, selvsikker
- bygge «jeg»-budskap som grunnlag for selvsikker uttrykk for meninger, vurderinger og følelser
- hvorfor vi er redde for å si «nei» – hva holder oss tilbake
- selvtillit som følge av selvsikker selvbehandling
Hva vil det si å respektere deg og deg selv – hva skjer hvis vi blir enige eller nekter
- evnen til å si nei og ta nei
- evne til å argumentere
- forsvar mot manipulasjon
- akseptere negative og positive vurderinger, svare på former for kritikk
- gi konstruktive tilbakemeldinger
Konflikt, meningsforskjell eller krangel? Definisjon av begrepet konflikt
- hva er en konflikt - essensen og typene av konflikter
- typer konflikter avhengig av deltakerne.
- når en mellommenneskelig konflikt blir en intern konflikt – Kurt Lewins teori
Hvor kommer dette fra? Det vil si om hovedkildene til konflikter
- alle trekker i hver sin retning – forskjeller i mål
- min er alltid bedre – forskjeller i verdier eller synspunkter
- hvem er hvem, dvs. organisatorisk tvetydighet
Djevelen er ikke så skummel – eller er konflikt alltid et problem? Funksjonelle og dysfunksjonelle konflikter
- Er enhver konflikt ødeleggende for teamet?
- når bygger konflikten opp?
- hva bestemmer konfliktens konstruktive eller destruktive kraft?
Når vi ser på det samme, ser vi noe annerledes, dvs. forvrengninger av oppfatningen som oppstår i konflikten
- viktigheten av personlig holdning og motivasjon i konflikt
- hva som gjør det vanskelig for oss og hva som hjelper oss å se essensen i konflikten
- hvordan gå inn i andres sko, dvs. se på konflikten gjennom andres øyne
Hvem du er og hvem du kan være – Atferdsstiler når du håndterer konflikter
- ingenting er det samme – typer atferd i konfliktsituasjoner
- universalmiddel ????? Er det riktig oppførsel i enhver tvist?
- når staheten vinner – konsekvensene av å strengt bruke bestemte stiler
Om konflikt som hjelper og utvikler - selvhevdende og utviklende bruk av konflikter i teamarbeid
- assertive ferdigheter som er nyttige for å løse konflikter
- hvordan gjøre bly til gull, eller hvordan få konflikt til å gi en positiv effekt i teamarbeid?
Hvordan ikke drukne i konflikt? – strategier brukt i en konfliktsituasjon
- Jeg vinner - du taper
- du vinner - jeg taper
- uten en taper - snu konflikt til samarbeid
Arbeide med følelser i konflikt, eller hvordan håndtere en vanskelig situasjon
- en vulkan full av lava – eller om følelser som kan ta kontroll over oss
- introduksjon til antistresstrening
- avspennings- og konsentrasjonsmetoder
Ikke bare allfarvei - kreative prinsipper for konfliktløsning
- Hvor mange måter kan du finne en løsning på konflikten på?
- Finnes det en gylden middelvei for å finne en avtale?
- optimale måter å løse konflikter i selskapet på
Krav
Målet med opplæringen vil være å gjennomgå og forbedre den kompetansen som er nødvendig for å nå forretningsmål, både når det gjelder individuelt og teamarbeid.
Testimonials (2)
Fleksibiliteten til treneren til å justere emnene i henhold til profilen min.
Carlos - Magotteaux International SA
Kurs - Efektywna komunikacja interpersonalna i rozwiązywanie konfliktów
Machine Translated
Jeg liker virkelig trenerens holdning og humor
zherald ametlli - SPOC S.A.
Kurs - Efektywna komunikacja interpersonalna i rozwiązywanie konfliktów
Machine Translated